گروه صنعتی پی خاک سنگ

آزمایش اسلامپ بتن + گزارش نویسی آزمایش

خلاصه مطالب:

استانداردهای آزمایش ASTM CH3 – ISIR2202 – AASHTO T1191 هدف از انجام آزمایش هدف از این آزمایش اندازه‌گیری میزان روانی بتن تازه و اندازه‌گیری اسلامپ بتن تازه در آزمایشگاه و کارگاه است. آیا این آزمایش برای همه بتن‌ها کاربرد دارد؟ خیر این آزمایش برای بتن‌های خمیری و چسبنده با سنگدانه‌های تا قطر 4 میلی‌متر کاربرد دارد. نمونه‌گیری […]

تعداد بازدید: 36 بار

استانداردهای آزمایش

ASTM CH3 – ISIR2202 – AASHTO T1191

هدف از انجام آزمایش

هدف از این آزمایش اندازه‌گیری میزان روانی بتن تازه و اندازه‌گیری اسلامپ بتن تازه در آزمایشگاه و کارگاه است.

آیا این آزمایش برای همه بتن‌ها کاربرد دارد؟ خیر این آزمایش برای بتن‌های خمیری و چسبنده با سنگدانه‌های تا قطر 4 میلی‌متر کاربرد دارد.

نمونه‌گیری

نمونه‌های آزمایش باید معرف همه بتن مصرفی در پروژه باشند و نمونه‌گیری باید به‌صورت استاندارد آزمایش صورت پذیرد.

وسایل آزمایش

قالب اسلامپ

قالب باید از ورق فلزی به ضخامت حداقل 1.5 میلی‌متر و سطح داخلی کاملاً صاف و بدون هرگونه برجستگی یا فرورفتگی ساخته شده باشد و در مقابل اثراتی که خمیر سیمان بر بدنه قالب ممکن است ایجاد کند مقاوم باشد. شکل قالب باید به صورت مخروط ناقص فلزی به ارتفاع 12 اینچ (305میلی‌متر) که قطر قاعده بزرگ آن در پایین 8 اینچ (203 میلی‌متر) و قطر قاعده کوچک آن در بالا 4 اینچ (102 میلی‌متر) است، استفاده شود.

دهانه بالا و پایین قالب باید باز و موازی یکدیگر بوده و سطح دو دهانه به محور آن عمود باشد. همچنین دو دستگیره قالب دو سوم ارتفاع از پایین و دو پاگیر در تراز نگهداری قالب استفاده شود باید مطمئن بود که هنگام باز کردن این چفت و بس‌ ها، قالب جابه‌جا نشود.

کوبه اسلامپ

کوبه‌ای که برای تراکم بتن به کار می‌رود باید مستقیم، از فولاد یا فلزی مناسب، به قطر 16 میلی‌متر و طول 600 میلی‌متر و دو سر آن به شکل نیم‌کره باشد.

روش آزمایش

قالب را مرطوب نموده و در محل نمناک، صاف و سخت، که نتواند رطوبت را جذب کند، قرار دهید. قالب را با استفاده از پاگیرها محکم نگه دارید و بلافاصله قالب را از بتنی که مطابق روش آزمایش توضیح داده شد در سه لایه پر کنید. ارتفاع هر لایه پس از تراکم باید تقریباً یک سوم ارتفاع قالب باشد.

با استفاده از کوبه هر لایه 25 ضربه چنان وارد کنید که تعداد ضربه‌ها به طور یکنواخت در سطح لایه پخش گردد. برای لایه زیرین لازم است که کوبه قدری به سمت داخل کج کرده و نیمی از ضربه‌ها را به طور مارپیچی از محیط به سمت مرکز وارد نمایید. در لایه زیرین ضربه‌ها باید تا عمق آن نفوذ کند و دو لایه دیگر را به ترتیبی متراکم کنید که ضربه‌ها اندکی درلایه قبلی نفوذ نمایند. قبل از متراکم ساختن لایه فوقانی باید قالب را به اندازه کافی از بتن پر کنید.

چنانچه پس از متراکم ساختن لایه فوقانی سطح بتن پایین تر از لبه‌های قالب قرار گیرد مجدداً مقداری بتن روی آن ریخته و سطح قالب را با میله توسط حرکات اره ای و غلطکی صاف کنید

اطراف قالب و روی صفحه زیرین را تمیز کرده و قالب را به آرامی و بطور عمودی بالا بکشید. بالا کشیدن قالب باید 5 تا 10 ثانیه بدون اینکه کمترین حرکت جانبی یا چرخشی به قالب و بتن وارد شود انجام گیرد.

بدون اینکه کمترین حرکت جانبی یا چرخشی به قالب و بتن وارد شود. انچام گیرد.

بلافاصله پس از برداشتن قالب، اسلامپ را با محاسبه تفاضل ارتفاع قالب از بالاترین ارتفاع بتن پس از برداشتن قالب تعیین کنید. این مقدار باید با دقت نزدیک به 5 میلی‌متر محاسبه گردد. چنانچه پس از برداشتن قالب، بتن درهم فروریخته و یا از یک طرف بریزد بایداز نتیجه آزمایش صرف‌نظر کرده و نسبت به انجام آزمایش مجدد با استفاده از بخش دیگری از نمونه بتن اقدام نمود. چنانچه آزمایش بعدی نیز دچار چنین وضعیتی شود نتیجه گرفته می‌شود که بتن از حالت خمیری به و چسبندگی لازم برای انجام آزمایش اسلامپ برخوردار نیست.

نتیجه آزمایش

اسلامپ بتن دراین آزمایش با استفاده از فرمول زیر تعیین و به نزدیکترین مضرب 5 میلی‌متر گرد می‌شود.

اسلامپ = hn-hs

که در آن

hn = ارتفاع قالب برحسب میلی‌متر

hs = ارتفاع بتن بر حسب میلی‌متر

چنانچه اسلامپ کمتر از 10 باشد می‌توان نتیجه گرفت که بتن مورد آزمایش دارای روانی مناسب برای انجام آزمایش اسلامپ نیست.

گزارش آزمایش اسلامپ

گزارش آزمایش باید شامل جزئیات زیر باشد:

  • اشاره و رجوع به استاندارد
  • تاریخ و زمان آزمایش
  • مشخصات نمونه
  • اسلامپ نمونه

برای آزمایش بتن، پس از ریختن در قالب و با میله هر لایه را ویبره می‌کنند. که پس از بیرون آمدن از قالب مخروطی، مقداری افت می‌کند. میزان افت برحسب سانتی‌متر را کارایی بتن می‌نامند. این افت می‌تواند از صفر تا 30 سانتی‌متر تغییر کند. یعنی به‌صورت نظری، می‌توانیم اسلامپ صفر تا 30 سانتی‌متر داشته باشیم. معمولاً برای کارایی بتن آرمه اسلامپ باید در محدوده (5 تا 10 سانتی‌متر) انتخاب شود. عدد اسلامپ برای کارهای عادی بتن (بستن بدون آرماتور یا با آزماتور کم) در محدوده 2 تا 5 سانتی‌متر انتخاب می‌شود. در حالت‌های استثنایی که تراکم آرماتور زیاد باشد باید از پمپ برای بتن ریزی استفاده شود. در این حالت اسلامپ 10 تا 12 سانتی‌متر مورد استفاده قرار می‌گیرد. بدیهی است هرچه اسلامپ کمتری انتخاب شود، خواص مطلوب بتن در بتن سخت شده، بهتر خواهد بود.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به این مطلب امتیاز دهید
4.5/5
این مطلب را به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

13