گروه صنعتی پی خاک سنگ

شرایط تأسیس آزمایشگاه خاک

شرایط تأسیس آزمایشگاه حاک
تعداد بازدید: 151 بار

شرایط تأسیس آزمایشگاه خاک، غیر از مراحل تأسیس آن است. ما در مقاله‌ای جداگانه به مراحل تاسیس آزمایشگاه اشاره کرده و قدم‌به‌قدم گفته‌ایم برای تأسیس یک آزمایشگاه چه مراحلی باید طی شود.
اینجا از شرایط تأسیس آزمایشگاه خاک حرف می‌زنیم. شرایط یعنی چیزهایی که جزو شرط‌های اصلی برای تأسیس آزمایشگاه است. این شرایط در سه دسته کلی قرار می‌گیرند:

  • شرایط پرسنلی
  • شرایط مالی
  • شرایط اداری و قانونی

الف: شرایط پرسنلی

برای تأسیس یک شرکت آزمایشگاه خاک، قانون‌گذار تصور کرده که چند مهندس در رشته‌های مرتبط، با هم شریک می‌شوند و یک شرکت تأسیس می‌کنند. اما امروزه غالباً چنین نیست و یک نفر معمولاً با هماهنگی با چند مهندس و استفاده از مدارک ایشان، به‌صورت شخصی یک شرکت تأسیس می‌کند. اگر شما نیز از این دسته هستید و می‌خواهید شرکت شخصی خود را تأسیس کنید اما از مدرک دیگران استفاده کنید، خوب است از شرایط این شکل از تأسیس شرکت آگاهی دقیقی پیدا کنید.
۱. نخستین مسأله آن است می‌خواهید با چه رتبه‌ای، آزمایشگاه خود را تأسیس کنید. مثلاً آزمایشگاه شما می‌خواهد با رتبه یک، دو، سه و یا ارشد مجوز بگیرد. انتخاب رتبه مورد نظرتان، به شما می‌گوید چه پرسنلی برای شرکت خود نیاز دارید. جدول زیر به شما کمک می‌کند بدانید برای شرکت خود به سراغ چه افرادی برای استفاده از مدارک آن‌ها بروید. در اولین قدم، عدد امتیاز لازم برای شرکت مورد نظر خود را با کمک جدول زیر به دست بیاورید:

۲. در گام دوم باید بدانید از نظر نظام مهندسی برای هر مدرک، امتیاز مشخصی در نظر گرفته شده است. شما که قرار است از مدارک دیگران استفاده کنید، مهم است بدانید کسی که برای این کار یافته‌اید چه امتیازی از نظر نظام مهندسی، برای مدرک او در نظر گرفته شده است. جمع امتیاز این مدارک باید به سقف حداقلی پایه مورد نظر شما برسد.
۳. مدارک متناسب و غیر متناسب
در انتخاب مدارک مورد نظر برای شرکت خود، باید بدانید برای تأسیس آزمایشگاه خاک، قانون سه گروه مدرک دانشگاهی شناسایی کرده است:
مدارک متناسب، آن‌هایی است که برای تأسیس آزمایشگاه خاک کاملاً مرتبط تشخیص داده شده و برای مدرک آن، امتیاز و ارزش بالاتری تعیین شده است.
مدارک غیرمتناسب، مدارکی است که به اندازه مثلاً عمران، مستقیماً مرتبط با مکانیک خاک نیست اما مدارک آن‌ها نیز با امتیاز کمتری برای تاسیس آزمایشگاه خاک قابل قبول است.
مدارک غیرقابل قبول نیز مدارکی است که از نظر قانون، برای تأسیس شرکت مناسب تشخیص داده نشده است.
بر اساس جدول زیر، ارزش و امتیاز هر مدرک را ببینید و برای انتخاب اعضای مورد نظر خود آن را در نظر بگیرید:

حداکثر امتیاز، یعنی اگر شما چند دکترای ژئوتکنیک هم برای شرکت خود بیابید، نهایتاً از مدرک‌های ایشان، تنها ۲۰ امتیاز به‌دست می‌آید و بقیه امتیازهای مورد نیاز برای تأسیس آزمایشگاه را باید از روش‌های دیگر به‌دست بیاورید.
۴. بقیه امتیاز از چه راهی به دست می‌آید؟
می‌دانیم که برخی از رشته‌های مهندسی، علاوه‌بر مدرک دانشگاهی، امکان دریافت پروانه کار نیز دارند؛ مثلاً رشته عمران که توسط نظام مهندسی نیز برای آن‌ها پروانه‌هایی صادر می‌شود. این رشته‌های دانشگاهی می‌توانند علاوه بر امتیازی که از مدرک خود، به دست می‌آورند، به‌خاطر پروانه نظام مهندسی خود نیز امتیاز اضافه‌ای داشته باشند. از این رو، هر مهندسی که دارای پروانه فعالیت از نظام مهندسی نیز هست، بسته به‌اینکه در چه پایه‌ای پروانه گرفته، به‌دلیل این پروانه، امتیاز اضافه‌ای نیز می‌تواند کسب کند. این امتیازات از این قرار است:

شما با اطلاعات موجود در این جدول‌ها که ما کوشیده‌ایم آن را تا حد ممکن ساده کنیم، می‌توانید دریابید، به چه تعداد مدرک برای درخواست مجوز تأسیس آزمایشگاه نیاز دارید.
مثلاً برای تأسیس آزمایشگاه پایه دو، دست کم به ۶۱ امتیاز نیاز دارید. دو مهندس با مدرک کارشناسی ارشد خاک و پی (با مدرک کارشناسی عمران) و کارشناسی ارشد ژئوتکنیک (با مدرک کارشناسی عمران) برای شما ۲۰ امتیاز می‌آورند. یکی از این مهندسان که قبلاً مدرک او را در اختیار گرفته‌اید، پروانه پایه یک نظام مهندسی نیز دارد. از این طریق نیز به شما ۱۶ امتیاز دیگر می‌دهد. یکی دیگر از آن‌ها پروانه پایه ۳ نظام مهندسی دارد و از آن نیز به شما ۸ امتیاز می‌دهد. جمع این امتیازها ۴۴ امتیاز است. شما هنوز باید افراد امتیازآوری را برای ۱۷ امتیاز دیگر باید بیابید. به این شکل، می توانید، افراد امتیازآور شرکت خود را بیابید.
پیشنهاد ما این است که پیش از اقدام به ثبت شرکت، در این باره به یک جمع‌بندی برسید. خوب است با چالش‌های این کار، مواجه شوید، نسبت به آن‌ها آگاهی کامل پیدا کرده، مذاکرات را با دارندگان این امتیازها انجام داده و به توافق‌های نهایی برسید و سپس مبادرت به تأسیس شرکت کنید.

ب: شرایط تامین مالی

به‌جز، یافتن نیروهای امتیازآور برای شرکت، یکی دیگر از شرایط تأسیس آزمایشگاه خاک، تأمین مالی راه‌اندازی یک آزمایشگاه است. این هزینه‌ها می‌تواند برای یک مهندس جوان جدی باشد. از این رو، خوب است آن‌ها را محاسبه کنید و سپس مبادرت به تأسیس شرکت کنید. برخی شرکت‌ها قبل از این محاسبات، کوشش‌های بسیاری می‌کنند اما شرایط مالی حساب نشده‌ای، کوشش‌های آن‌ها را بی‌نتیجه می‌گذارد. عمده‌ترین هزینه‌هایی که باید درباره آن‌ها بررسی کنید، از این قرار است:
۱. هزینه های استفاده از پروانه اشتغال به کار مهندسی و هزینه استفاده از مدرک مهندسان
بخشی از این هزینه‌ها، آن‌هایی است که برای استفاده از پروانه و مدارک مورد نیاز، چاره‌ای جز پرداخت آن ندارید. در این باره اطلاعات لازم را در حین مذاکره به دست می‌آورید و به عددی برای این هزینه‌ها می‌رسید.
۲. هزینه خرید تجهیزات براساس پایه انتخابی
شما ملزم به خرید تجهیزاتی هستید که سازمان نظام مهندسی در هر پایه و هر استان، شما را به آن ملزم کرده است. برای این منظور می‌توانید سایت ما، لیست قیمت همه تجهیزات پایه خود را دریافت کرده و به عددی در این باره برسید و آن را در هزینه‌های تأسیس و راه‌اندازی شرکت خود لحاظ کنید.
هزینه‌های جاری یا هزینه خرید یا اجاره دفتر نیز، در این باره می‌تواند قابل توجه باشد.

مجموعه این هزینه‌ها می‌تواند به شما دید بهتری درباره شرایط مالی تأسیس یک آزمایشگاه خاک بدهد.
این مجموعه، شرایط اصلی راه‌اندازی یک آزمایشگاه به حساب می‌آید. درباره مزایا و مراحل تأسیس یک آزمایشگاه در مقالات دیگر، می‌توانید اطلاعات لازم را به دست آورید.

ج: شرایط اداری و قانونی

برای تأسیس آزمایشگاه خاک، شما نیاز دارید شرایط اداری آن را نیز فراهم کنید. این شرایط در سایت‌های اداری مرتبط با کار شما درج شده که از این قرار است:
۱. داشتن محل مناسب برای تجهیزات و دفتر شرکت آزمایشگاهی (حداقل متراژ ۱۲۰ متر، همکف یا زیرزمین با موقعیت اداری)
۲. تکمیل کاربرگ اعلام اطلاعات برای صدور پروانه اشتغال به کار شخص حقوقی مذکور در سایت سازمان نظام مهندسی استان، در سایت نظام مهندسی استانی که می‌خواهید در آن کار کنید، بخش مربوط به «اعلام اطلاعات برای صدور پروانه اشتغال به کار شخص حقوقی» را یافته و مطابق آن پیش بروید. نمونه چنین کاربرگری در سایت نظام مهندسی استان تهران را در آدرس زیر می توانید ببینید: https://www.tceo.ir/file/?247028/FM-MW-61-00.pdf
۳. عضویت معتبر شخص حقوقی در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان
۴. تکمیل و تحویل فرم خوداظهاری مدیرعامل، اعضای هیأت مدیره و کلیه شاغلان تمام وقت شرکت و تائید آن توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان استان
۵. تکمیل کاربرگ اعلام مشخصات محل، تجهیزات و امکانات شرکت / مؤسسه
۶. داشتن سند مالکیت یا اجاره نامه محل شرکت/ مؤسسه به نام یکی از اعضای هیأت مدیره یا شرکت/ مؤسسه
۷. دارا بودن کارت پایان خدمت یا معافیت دایم اشخاص حقیقی ذکور
۸. داشتن مفاصا حساب مالیاتی، برای دریافت این مدرک، باید شرکت خود را ثبت کنید. با ثبت شرکت، یک کد اقتصادی دریافت می کنید که در واقع شناسه هر شرکت در سازمان امور مالیاتی کشور است. با استفاده از این کد، اظهارنامه مالیاتی خود را پر کرده و به سازمان امور مالیاتی تقدیم می‌کنید. طبعاً بعد از آن می‌توانید درخواست مفاصا حساب کنید و به این روش، این مدرک را برای ثبت درخواست در سپامک در اختیار داشته باشید.
۹. پرداخت هزینه صدور مجوز به مبلغ ۴۵۰۰۰۰۰ ریال بر اساس سیاهه وارسی ( چک لیست ) پیوست، برای اینکه این مدرک را داشته باشید، باید در سامانه پاتمک، ثبت نام کرده و هزینه را رسماً از طریق آن سایت پرداخت کنید و از آنجا گواهی لازم را دریافت کنید. فیلم زیر به شما برای این کار کمک می کند به راحتی این مراحله را انجام دهید.
۱۰. داشتن مدارک تحصیلی کاردانی، کارشناسی و بالاتر در رشته‌های ساختمان، شامل رشت‌ه‌های متناسب
۱۱. داشتن پروانه اشتغال به کار معتبر مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره و کلیه شاغلان
۱۲. داشتن وسایل و تجهیزات آزمایشگاهی متناسب با نوع خدمات و پایه انتخاب شده
۱۳. داشتن پروانه کار برای اتباع خارجی
۱۴. داشتن پروانه اشتغال به کار شخص حقیقی

نظرات

6 پاسخ

    1. مقاله به روز رسانی شد امیدوارم جواب سوالتون رو بگیرید. اگر سوالتون برطرف نشد میتونید مقاله مراحل تاسیس آزمایشگاه خاک رو هم مطالعه کنید که در آنجا قدم به قدم گفته شده چطور آزمایشگاه خاک راه اندازی کنید.

  1. سلام، آیا کسی که دارای دو صلاحیت نظارت و طراحی میباشد، پس از اخذ آزمایشگاه با صلاحیت نظارت ، در صلاحیت طراحی می توانذ ادامه کار بدهی یا خیر،

  2. سلام. برای امتیاز آوری ، حتما باید یک مهندس ژئوتکنیک خاک داشته باشیم. یا مهندسین دارای پروانه عمران کفایت میکنه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به این مطلب امتیاز دهید
4.5/5
این مطلب را به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

13