گروه صنعتی پی خاک سنگ

مدت زمان خشک شدن بتن

خلاصه مطالب:

دوام، مقاومت و وزن بتن اثراتی هستند که تعیین کننده آن‌ها، واکنش هیدراتاسیون در سیمان است. زمانی که سیمان با آب مخلوط می‌شود این فرایند شروع به انجام شده و به دلیل وجود رطوبت و دمای مناسب، بتن در گذشت زمان خشک می‌شود. یکی از مهمترین نکاتی که برای ساخت سازه‌های بتنی باید به آن […]

تعداد بازدید: 181 بار

دوام، مقاومت و وزن بتن اثراتی هستند که تعیین کننده آن‌ها، واکنش هیدراتاسیون در سیمان است. زمانی که سیمان با آب مخلوط می‌شود این فرایند شروع به انجام شده و به دلیل وجود رطوبت و دمای مناسب، بتن در گذشت زمان خشک می‌شود. یکی از مهمترین نکاتی که برای ساخت سازه‌های بتنی باید به آن توجه داشت، این است که مدت زمان خشک شدن بتن چقدر است و آب دادن به بتن چند ساعت بعد از بتن‌ریزی باید انجام شود. که در این مقاله از مجله پی خاک سنگ قصد داریم به‌طور دقیق این موارد را بررسی کنیم. پس با ما همراه باشید.

روش عمل آوری چیست و چگونه می‌توان از طریق آن بتن را مرطوب نگه داشت؟

روش عمل‌آوری و یا کیورینگ بتن در واقع همان حفظ رطوبت و دمای مناسب برای بتن تازه است، که  از طریق سه روش می‌توان این کار را انجام داد:

روش اول: محیط اطراف بتن را از طریق ایجاد برکه و آب‌پاشی به‌گونه‌ای تنظیم کنید که آب موجود در اجزای آن در زمان خشک شدن بتن حفظ شود.

روش دوم: می‌توانید سطح بتن را با کاغذ نفوذپذیر و یا ورقه‌های نایلون بپوشانید تا از کاهش آب موجود در بتن جلوگیری شود.

روش سوم: با استفاده از وسایلی مانند بخار زنده، سیم پیچ‌های گرمازا، حرارت و رطوبت اضافی را برای بتن فراهم کرده تا مدت زمان خشک شدن بتن سرعت پیدا کند.

برای عمل‌آوری بتن به نکات زیر توجه داشته باشید:

عملیات عمل‌آوری بایستی فوراً پس از پخش شدن بتن بر روی سطح انجام شود و در تمام طول این عمل، بتن به رطوبت دائم نیاز دارد تا به علت تروخشک شدن ترک برندارد. درجه حرارت مناسب برای عمل آوری، ۲۳ درجه سانتیگراد بوده و باید به مدت ۷ روز این روند ادامه داشته باشد.

عوامل مؤثر بر مدت زمان خشک شدن بتن

  • نوع سیمان
  • مقاومت
  • شرایط آب و هوایی در هنگام ساخت سازه
  • نسبت آب به سیمان

مدت زمان مناسب برای خشک شدن بتن

مهم ترین عامل موثر بر زمان خشک شدن بتن، شرایط آب و هوایی است. دمایی که در زمان عمل آوری برای مقاومت بیشتر بتن مورد استفاده قرار می‌گیرد از دمایی که در زمان بتن‌ریزی وجود دارد مهم‌تر است. به همین دلیل بتن‌هایی که در هوای گرم و مناطق گرمسیر عمل آوری می‌شوند در ابتدا مقاومت بالایی داشته اما پس از طی شدن زمان خشک شدن بتن، مقاومت آن کاهش پیدا می‌کند؛ در صورتی که بتن‌های عمل آوری شده در هوای سرد از مقاومت بالایی برخوردار هستند. در بتن‌های پیش ساخته نیز از بخار برای سرعت بخشیدن به مقاومت بتن استفاده می‌شود. این بتن‌ها در مقایسه با بتن‌هایی که در دمای معمول آزمایش های بتن ساخته می‌شوند مقاومت پایین‌تری دارند.

به طور کلی مقاومت بتن تاثیر مستقیمی از دما می‌گیرد. به طوری که اگر بتن ریزی در دمای کمتر از ۷ درجه سانتیگراد انجام شود باعث می‌شود که زمان خشک شدن بتن طولانی‌تر شده و اگر در دمای زیر صفر بتن ریزی انجام شود باعث منجمد شدن بتن می‌‌شود. و دماهای بالای ۲۹ درجه باعث زود خشک شدن بتن می‌شوند.

نکته: برخی از معماران در فصل زمستان برای آنکه به زمان خشک شدن بتن سرعت ببخشند از کلرید کلسیم استفاده می‌کنند؛ زیرا باعث ایجاد گرما در داخل بتن می‌شود. در فصل تابستان نیز برای کاهش سرعت خشک شدن بتن، از کندگیر استفاده می‌شود.

چه مدت طول می‌کشد تا بتن خشک شود؟

مدت زمان خشک شدن بتن از 6 ساعت پس از تولید آن شروع می‌شود به گونه‌ای که شما می‌توانید پس از گذشت ۸ تا ۲۴ ساعت برروی آن راه بروید. البته این مورد به میزان وزنی که قرار است بر روی بتن قرار بگیرد نیز بستگی دارد. برای مثال برای حرکت خودرو برروی سیمان باید حداقل ۳ روز از زمان خشک شدن آن گذشته باشد، اما به طور کلی برای آنکه بتن به استحکام و مقاومت کامل خودش دست پیدا کند، باید حداقل ۲۸ روز تا یک ماه از زمان ریخته شدن آن بر روی سطح و یا قالب گذشته باشد.

در قسمت بالا به این نکته اشاره کردیم که دمای محیط فاکتور مهمی در عمل آوری بتن محسوب می‌شود، چرا که افزایش درجه حرارت عمل آوری باعث سرعت بخشیدن به واکنش هیدراسیون داخل بتن شده و بر مقاومت و عمر بتن تاثیر می‌گذارد. برای مثال در روزهای اول بتن تازه، رطوبت کافی به منظور عمل هیدراسیون در داخل بتن وجود دارد که همین امر باعث افزایش درجه حرارت شده و مقاومت بتن افزایش می‌یابد. اما پس از ۲۸ روز که عملیات هیدراسیون در داخل بتن به طور کامل انجام شد افزایش درجه حرارت باعث کاهش رطوبت و در نتیجه کاهش مقاومت بتن می‌شود.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به این مطلب امتیاز دهید
4.5/5
این مطلب را به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

13