گروه صنعتی پی خاک سنگ

سه مزیت مهم کاساگرانده تولیدی پی خاک سنگ

خلاصه مطالب:

دستگاه کاساگرانده به‌طور کلی برای مشخص کردن حدود اتربرگ و درصد رطوبت خاکی که از حالت خمیری به حالت مایع در می‌آید، استفاده می‌گردد. اما مزیت دستگاه کاساگرانده پی خاک سنگ چیست؟ در این مقاله درباره عملکرد این دستگاه و مزیت محصول پی خاک سنگ به شما توضیح می‌دهیم. با ما همراه باشید. دستگاه کاساگرانده […]

تعداد بازدید: 29 بار

دستگاه کاساگرانده به‌طور کلی برای مشخص کردن حدود اتربرگ و درصد رطوبت خاکی که از حالت خمیری به حالت مایع در می‌آید، استفاده می‌گردد. اما مزیت دستگاه کاساگرانده پی خاک سنگ چیست؟ در این مقاله درباره عملکرد این دستگاه و مزیت محصول پی خاک سنگ به شما توضیح می‌دهیم. با ما همراه باشید.

دستگاه کاساگرانده چیست؟

این دستگاه در دو نوع دستی و برقی در بازار موجود است و مورد استفاده قرار می‌گیرد. دستگاه یا جام کاساگرانده که در ظاهر یک پیاله یا جام برنجی دارد، وسیله‌ای مکانیکی است برای انجام آزمایش حدود اتربرگ؛ این دستگاه 5.4 سانتی قطر داخلی دارد و ضخامت جام فلزی آن، دو میلی‌متر است. به همین خاطر وزن آن سبک بوده و حدود 200 گرم می‌باشد.

همان‌طور که از روی تصاویر این محصول در سایت پی خاک سنگ می‌توانید ببینید، دستگاه کاساگرانده از پشت به وسیله یک سنجاق روی دو پایه قرار گرفته است. این وسیله آزمایشگاهی، در نهایت روی یک پلاستیک مقاوم، لولا شده و پیاله برنجی آن توسط دسته کوچکی که روی کاساگرانده قرار گرفته، بالا می‌رود و روی پلاستیک سقوط می‌کند. (در ادامه درباره چگونگی استفاده از این دستگاه در آزمایش آتربرگ توضیح می‌دهیم.)

در واقع شما با چرخاندن دسته این وسیله، کاری می‌کنید که پیاله روی دستگاه بچرخد و بالا بروید. و بعد از آن با پایین افتادن، ضربه‌ای به کف آن زده می‌شود. البته میزان ارتفاعی که پیاله سقوط می‌کند در یک حد استاندارد از پیش مشخص شده‌ای، قابل تنظیم است. در کنار این وسیله آزمایشگاهی، میله‌ای برای ایجاد شکافی استاندارد در داخل نمونه خاک موجود در پیاله هم در نظر گرفته شده است.

اجزای دستگاه کاساگرانده

  • جام کاساگرانده
  • میله شیاردهنده استاندارد

لوازم آزمایشگاهی مورد نیاز برای آزمایش حدود اتربرگ

  • دستگاه کاساگرانده
  • شیارکش
  • کاردک
  • ترازو
  • گرمکن

مشخصات دستگاه کاساگرانده پی خاک سنگ

  • ارتفاع قابل تنظیم سقوط پیاله
  • پایه دستگاه از جنس باکالیت استاندارد
  • مجهز به شیارکش برنجی، عصایی و مکعب کالیبره
  • اجرای تراش CNC برای تمامی قطعات
  • همراه با گارانتی

توضیحات کامل‌تر را می‌توانید در صفحه محصول دستگاه کاساگرانده بخوانید.

کاربرد دستگاه کاساگرانده چیست؟

کار اصلی دستگاه کاساگرانده ارزیابی ارتباط بین درصد رطوبت نمونه خاک و تعداد ضرباتی است که برای بسته شدن شیار خاک لازم است زده شود. همچنین مشخص می‌کند که چه زمانی نمونه خاک از حالت پلاستیکی یا خمیری به حالتی روان یا مایع مانند تغییر شکل می‌دهد. خاک بر اساس درصد رطوبت است که به حالت جامد، نیمه جامد، خمیری و مایع در می‌آید. در حدفاصل این چند حالت سه وضعیت صورت می‌گیرد:

حد روانی: وضعیت بین حالت خمیری و حالت مایع

حد خمیری: وضعیت بین حالت خمیری و نیمه جامد

حد انقباض: وضعیت بین حالت نیمه جامد و جامد

بعد از به کارگیری این دستگاه در آزمایش حد روانی به وسیله دستگاه کاساگرانده پی خاک سنگ، میزان رطوبت خاک به صورت درصدی و همینطور تعداد ضربه‌های متناظر، روی یک کاغذ نمودار نیمه لگارتیمی رسم می‌شود. ارتباط بین میزان رطوبت و Log N به طور تقریبی یک خط مستقیم است که به آن منحنی جریان می‌گوییم. در واقع از روی این نمودار است که حد روانی خاک به دست می‌آید.

درباره آزمایش حدود اتربرگ

این آزمایش که برای تخمین زدن حد روانی، حد خمیری و حد انقباض خاک‌های چسبنده به کار می‌رود، اولین بار توسط آلبرت ماوریتز آتربرگ انجام شد. در این آزمایش مرحله اول به الک کردن خاک اختصاص دارد. بعد از اینکه خاک را از الک 40 رد کردیم و قسمت‌های درشت خاک جدا شد، خاک‌های ماسه ای، رسی و سیلت خاک را برای تعیین حدود اتربرگ استفاده می‌کنیم.

برای به‌دست آوردن حدود روانی خاک، از جام کاساگرانده استفاده می‌شود. به این صورت که ابتدا کاسه دستگاه را به مقدار دو سوم ارتفاع جام، از خاک پر می‌کنید. سپس با استفاده از شیارزن، یک شیار روی خاک ایجاد نمایید و دستگیره را بچرخانید. هربار، کاسه دستگاه کاساگرانده، به اندازه یک سانتیمتر بالا می‌رود و در هنگام برگشت، به خاک ضربه می‌زند. توضیحات کامل نحوه انجام آزمایش حدود اتربرگ را می‌توانید از اینجا بخوانید.

خرید دستگاه کاساگرانده از پی خاک سنگ

شما می‌توانید برای خرید دستگاه کاساگرانده از پی خاک سنگ، سفارش خود را در وب سایت ثبت کنید. برای شروع کافیست روی لینک زیر کرده تا صفحه مشخصات محصول برای شما باز شود.

دستگاه کاساگرانده دستی درجه یک با کاسه برنجی

 

سپس با کلیک روی دکمه افزودن به سبد خرید و مشخص کردن تعداد سفارشات خود، به مرحله تکمیل فرم منتقل می‌شوید.

قیمت تمامی محصولات و تجهیزات آزمایشگاه خاک در سایت پی خاک سنگ وارد شده است تا شما عزیزان بتوانید بدون هیچگونه وقت تلف کردنی، خرید خود را انجام دهید. کلیه محصولات تحویل فوری و پرداخت در محل دارند و در صورت بروز هرگونه مشکلی، 7 روز ضمانت بازگشت وجه دارید.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به این مطلب امتیاز دهید
4.5/5
این مطلب را به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

13